printlogo


خداقوت به روابط عمومی ها
خسروی



امروز، بیست و هفتم اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط‌عمومی است. مدیران و کارکنان روابط عمومی ادارات و سازمان ها و نهادهای مختلف خراسان شمالی با وجود همه سختی ها و کمبودها همواره سعی کرده اند بهترین عملکرد را داشته باشند؛ نشان به آن نشان که برخی از روابط عمومی های استان، رتبه های برتر کشوری را کسب کرده اند که جای تحسین دارد. این روز را به تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان روابط عمومی های خراسان شمالی تبریک و به آن ها خداقوت می گوییم. انجمن متخصصان روابط عمومی در فروردین ۱۳۹۵ این تعریف را مصوب کرد: «روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذی‌نفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می‌انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می‌شود.» «رکس هارلو» از پیشگامان روابط عمومی در جهان می‌گوید: «روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند بر مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.» انجمن روابط عمومی آلمان نیز می‌گوید: «روابط عمومی، تلاش آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمی و عملی صحیح و مستمر است.» انجمن جهانی روابط عمومی گفته است: «روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن ها سر و کار دارند، به دست آورند.» آن گونه که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نوشته شده است:  این روز صرفاً یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر. کار روابط عمومی کار دل است  و تا عشق به کار نباشد نمیتوان در این حوزه وارد شد. روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است و بی‌جهت نیست که مرحوم دکتر «نطقی» بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران می فرمایند: «روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است، چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره گیری از تکنولوژی روز و ایده های نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزه‌ی اداری گام برمی‌دارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد.» 23 فروردین امسال بود که نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان این که روابط‌عمومی ها می توانند کارهای فاخر و ارزنده ای انجام دهند، ماموریت اصلی آن ها را معرفی چهره و عملکرد سازمان، تشریح دستاوردهای دولت و نظام و ایجاد امید در مردم و نیز ایجاد اشتراک‌نظر بین مردم، مسئولان و نخبگان استان در مسیر توسعه و پیشرفت برشمرد. «بهمن‌ نوری» در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه شورای هماهنگی روابط‌عمومی دستگاه های اجرایی خراسان شمالی با وی، نگاه تشریفاتی برخی مدیران به روابط‌عمومی و کم‌توجهی به جایگاه و منزلت آن را تقبیح کرد و گفت: این نوع نگاه به هیچ وجه زیبنده نیست، چون روابط‌عمومی پیشانی کار سازمان و زبان‌گویا و آینه تمام‌نمای دستگاه هاست که بر قضاوت مردم‌ از سازمان و مصون‌سازی آن در برابر  سیاه‌نمایی ها و تبلیغات کاذب اثرگذار است. وی از روابط‌عمومی ها خواست اقدامات و دستاوردها را با هدف امیدبخشی و تنویر افکار عمومی منعکس کنند و افزود: خیلی از نقدها به خصوص در فضای مجازی، سخنانی آگاهانه و منصفانه نیست و روابط عمومی می تواند در این زمینه فعالانه‌تر اقدام کند. «نوری» تصریح کرد: روابط‌عمومی ها در ایجاد اشتراک‌نظر برای توسعه استان و معرفی چهره و عملکرد دستگاه های اجرایی بسیار موثر هستند. سرپرست روابط‌عمومی استانداری خراسان شمالی هم اهمیت برگزاری جلسات آموزشی با دعوت از استادان مطرح و الزام مدیران دستگاه ها به حضور در آن را مورد تاکید قرار داد و آن را زمینه‌ساز تغییر نگاه مدیران به نقش و جایگاه روابط‌عمومی دانست. لزوم جذب نیروی مجرب و آموزش‌دیده، تحول در ساختار تشکیلاتی روابط عمومی. تعریف بودجه اختصاصی و تامین تجهیزات موردنیاز، همچنین چاره‌جویی برای بی‌رغبتی نیروها به ماندگاری در روابط‌عمومی به دلیل حجم کاری بالا و محول‌شدن وظایف نامرتبط و ابلاغ چند پست همزمان، از دیگر نکات مطرح در سخنان «مسلم ربانیان» بود.
​​​​​​​