printlogo


بررسی اجرای «سروش صحت» در برنامه «اکنون»
چند پله بالاتر از «کتاب باز»


​​​​​​​
«سروش صحت» به واسطه بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و اجرا، چهره‌ای محبوب است و چند ماهی است که با اجرای برنامه «اکنون» در شبکه نمایش خانگی بیش از پیش در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. با تماشای قسمت های مختلف برنامه «اکنون» می‌توانیم دریابیم که این برنامه حتی از «کتاب‌باز» هم چند پله‌ای بالاتر است و «صحت» هم در انتخاب مهمان‌ها و هم چگونگی گفت‌وگو با آن ها حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند. ضمن این که فضای به نسبت بازتر پلتفرم‌ هم به نسبت تلویزیون دست او را برای انتخاب مهمان‌ها و شیوه گفت‌وگو بازتر گذاشته است. زمانی که «سروش صحت» و «محمدرضا رضاییان» بعد از «کتاب‌باز» تصمیم گرفتند برنامه «اکنون» را برای پلتفرم فیلیمو تولید کنند، گمان می‌کردیم مثل خیلی از برنامه‌های شبکه نمایش خانگی برای جلب توجه مخاطبان سراغ چهره‌های مطرح خواهند رفت. به هرحال فرمول ساخت برنامه در پلتفرم‌ها با تلویزیون متفاوت است و خیلی از برنامه‌ها بدون حضور سلبریتی‌ها دیده نمی‌شوند. نکته مهم این جاست که «صحت» برخلاف پیش‌بینی، سراغ چهره‌های همیشه حاضر در شبکه خانگی نرفت و دست روی مهمان‌هایی گذاشت که هرکدام در رشته خودشان صاحب امضا بودند و حرف‌های بسیار مهمی برای گفتن داشتند. صحت همراه با تیم «اکنون» میزبان افرادی شد که شاید  نمی‌توانستیم آن ها را در تلویزیون ببینیم و حتی در صورت حضور هم شاید مصاحبه با آن ها تا این حد جذاب پیش نمی‌رفت. «نهال تجدد»، «حمید علیدوستی»، «سهراب پورناظری» و «تینا پاکروان» از جمله مهمان‌هایی بودند که علاقه‌مندان برنامه «اکنون» را شگفت‌زده کردند. بخش‌های مختلف مصاحبه‌هایشان در فضای مجازی بارها دست‌به‌دست شد و به چهره‌های جذاب‌تری نزد مخاطبان تبدیل شدند. «صحت» در «کتاب‌باز» ثابت کرده بود فردی واقعاً کتاب‌باز است و بهترین گزینه برای اجرای چنین برنامه‌ای به حساب می‌آید و در «اکنون» هم همین کتاب‌باز بودنش به مهم ترین برگ برنده‌اش تبدیل شده است. او در گفت‌وگو با مهمان‌ها مدام از کتاب‌های مختلف  مثال می‌آورد و سعی می‌کند اطلاعات بیشتری درباره مسائلی که مطرح می‌شود به مخاطبان بدهد. وقتی حس می‌کند ممکن است جایی از حرف‌های مهمان برنامه به نظر مخاطب پیچیده به نظر برسد، از او می‌خواهد متوقف شود و شروع می‌کند به ساده‌ترین شکل درباره آن مسئله صحبت می‌کند یا از مهمان برنامه می‌خواهد توضیح بیشتری بدهد. او به‌طور کلی اجازه نمی‌دهد مخاطبانش سردرگم شوند یا احساس کنند سطح برنامه آن قدر بالاست که نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. هر مخاطبی با هر سطح سوادی اگر علاقه‌مند به «اکنون» باشد می‌تواند برنامه را ببیند و درک کند. نکته مهم این که با وجود تسلطش روی ادبیات، هیچ‌ وقت نه ژست روشنفکری می‌گیرد و نه رفتارش با غرور همراه است. هر قسمت از برنامه «اکنون» شروع متفاوتی با دیگری دارد. مثلاً «صحت» گفت‌وگو با «حمید علیدوستی» را از کلام خودش شروع می‌کند. وقتی حالش را می‌پرسد و جواب «عالی» را می‌شنود، درباره این که چطور می‌شود آدم احساس عالی بودن کند حرف می‌زند و به دل مصاحبه می‌رود. در گفت‌وگو با «عبدالجبار کاکاوند» از یک عکس شروع می‌کند؛ عکس چهار سالگی «کاکاوند» را نشانش می‌دهد و وقتی او شروع به صحبت درباره عکس می‌کند از کودکی‌اش و چگونگی علاقه‌اش به شعر و شاعری می‌پرسد و به این شیوه وارد گفت‌وگو می‌شود. یکی از مهم ترین ویژگی‌های «صحت» در گفت‌وگو این است که در هیچ نقطه‌ای ارتباطش با مصاحبه قطع نمی‌شود. تمام مدت آن‌قدر مشتاق به صحبت‌های مهمان گوش می‌دهد و با او مشارکت می‌کند که هیچ سوال یا ابهامی باقی نمی‌ماند و در عین حال مصاحبه درست به سمتی می‌رود که «صحت» از پیش برنامه‌ریزی کرده است. گفت‌وگوها به‌قدری صمیمی و جذاب پیش می‌روند که کمتر پیش می آید حس ‌کنیم حوصله‌مان سر رفته یا علاقه‌ای به شنیدن ادامه آن نداریم. اکثر گفت‌وگوهای «اکنون» علاوه بر صمیمیتی که در آن ها جاری است پر از مطالبی است که با شنیدن آن ها نکته ای به آموخته های مخاطبان اضافه می‌شود. «صحت» به‌خوبی از پتانسیل پلتفرم‌ها و فضای بازترشان نسبت به تلویزیون استفاده می‌کند و در گفت‌وگو با هریک از مهمان‌ها مواردی را مطرح می‌کند که باعث جذاب تر شدن مصاحبه می‌شود؛ مثلا در گفت‌وگو با «سهراب پورناظری»، مصاحبه را به سمتی می‌کشد که همه از زبان او بشنوند که فردی مثل «سهراب پورناظری» هم آهنگ شیش و هشتی گوش می‌دهد و این مسئله هیچ اشکالی هم ندارد، یا مثلاً در گفت‌وگو با «عبدالجبار کاکایی» از اشتباه ترانه در یکی از آهنگ‌های محبوب یکی از خوانندگان قدیمی حرف می‌زند تا همه را متوجه این مسئله کند که موسیقی خیلی وقت‌ها کلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
یکی از بخش‌های جذاب گفت‌وگوهای «صحت» معاشرت‌هایی خارج از چارچوب اصلی است که به صورت سیاه‌وسفید پخش می‌شود. جایی که به همراه «حمید علیدوستی» گرامافون را روشن می‌کنند و صفحه می‌گذارند یا جایی که همراه با «کاکاوند» و سایر عوامل پشت‌صحنه دنبال آهنگ «آتشی ز کاروان جدا مانده» می‌گردند موقعیت جذابی ایجاد می‌کند که فضا صمیمانه‌تر می‌شود و انگار مخاطبان هم در خودمانی میان آن ها حضور دارند. به‌طور کلی «سروش صحت» به استانداردی در اجرای برنامه «اکنون» رسیده است که مخاطبان حتی اگر مهمان برنامه را نشناسند یا از او خوششان نیاید باز هم ترجیح می‌دهند برنامه را تماشا کنند چون مطمئنند «صحت» حتماً چیزی برای ارائه در هر قسمت دارد. برنامه «اکنون» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «محمدرضا رضاییان» و میزبانی «سروش صحت» سه‌شنبه‌ها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» منتشر می‌شود.